הורות מופלאה
מאת איריס ברקאי ותמי חרמש – מאמנות, מנחות קבוצות של הורים, מחנכים וצוותי בתי ספר.
ההורות הינה דרך למימוש נתינה, אהבה, מנהיגות ויחד. הורים מביאים לעולם ילדים כדי לחוות את האושר הכרוך בגידולם. הם רוצים לחוות יחד משפחתי הולם.
הילדים עצמם באים לעולם של ההורים ומבקשים מההורים שילמדו אותם ויראו להם דרך חיים. האחריות המתבקשת מכאן, שההורים יהיו המובילים במשפחה.
יראו את הדרך, יבחרו בנתיב, יצרו יחד, יחיו ערכים ויהנו.
ישנה משוואה פשוטה האומרת:
הורים היודעים מה הם רוצים, ומממשים זאת בדרך של כבוד, שותפות ואחריות – ילדיהם יהיו מחוברים לרצון שלהם וינהיגו את חייהם בכבוד,שותפות ואחריות.
אחד המכשולים העיקריים היום, בעידן השפע, שהורים לא עוצרים לשאול את עצמם מה הם רוצים, מה חשוב להם בקיום המשפחתי שלהם. הם זורמים עם הזרם, שומעים פה ושם על אופנה חדשה, דרך חינוך חדשה, מנסים וממשיכים. הרבה פעמים נראה שמי שמנהל את המשפחה הוא הילד, או הילדים.
לכל הורה יש את המשאבים, הערכים והמסוגלות המלאה להוביל את משפחתו ליחד שמח, איכותי ומשמעותי. הורה מנהיג, מתחיל מראייה ובחירה של מה שחשוב, ופועל מתוך קבלת החלטות הנשענת על ראיית עתיד רצוי. זוהי מנהיגות. השינוי הוא במודעות, בתפישה ובניהול המיומנויות.
אין פירושו לעשות הרבה. פעולות קטנות, צנועות ושקטות משדרות עוצמה ומנהיגות.
השינוי התפישתי בא להגיד: הורים, אל תתאמצו להיות הורים טובים, או מספיק טובים. אלא, היו אמיצים. היו הורים שמנהיגים את עצמם ומשפחתם. הורים שיודעים מה הם רוצים.
במחקריו של הפסיכולוג אברהם מאסלו, הוא מציין שני מניעים להתפתחות: מניע של חסך ומניע של גדילה. מניעים אלה דוחפים את האדם להתפתח. כאשר אדם לא בוחר להתפתח מתוך מניע של גדילה, מה קורה? כשהורה לא יבחר להתפתח תוך כדי ההורות, יחד עם ילדיו, אז ילדיו יחוו מצוקה וחסך ומכאן ידחפו אותו לזוז.
בימינו יותר ויותר ילדים סובלים ממצוקה אמיתית של: הפרעות קשב, הפרעות תקשורת, רגישות סנסורית, בעיות רגשיות ואף הפרעות נפש.
הורים צריכים להקשיב למצוקות. הקשבה אחרת. הקשבה הבאה לדחוף אותם לעבר הגדילה שלהם המבוגרים. לא רק לעבר הטיפול והכדור הבא שהילד יקבל.
ילדנו בכל הגילאים מספרים לנו שחסרה מנהיגות. גם אנו הבוגרים חווים את המחסור במנהיגות אמיתית. אמיצה צומחת ומתפתחת.
מנהיגות הורית הנשענת על הקשבה, אומץ להתפתח ואחריות, תביא לתוצאות מדהימות ב:
• מערכות היחסים בין ההורים לילדים, בינם לבין עצמם ובין הילדים.
• הישגים אישיים גבוהים לכל פרט במשפחה.
• חיים של שמחה ושותפות יחד.
אז מה נדרש:
חיים עמית בספרו "הורים כמנהיגים"(הוצאת מודן 2006), מציין שש מיומנויות הבונות את המנהיגות ההורית
:
• חשיבה אסטרטגית הכוללת בחירה של אבני היסוד החשובים להורים בחינוך ילדיהם. בניית חזון חינוכי ומשפחתי.
• דוגמה אישית מהווה את יכולתם של ההורים להיות דוגמה והשראה לערכים אותם הם רוצים לחנך.
• התנהגות סמכותית – על ההורים לקבוע את החוקים והכללים, ולנהל את סדר החיים על פי החוקים שקבעו.
• תקשורת של דיאלוג – תקשורת שיש בה הקשבה, אמפתיה ואותנטיות.
• העצמה – טיפוח תחושת מסוגלות עצמית, עצמאות ואחריות של הילדים.
• שותפות חינוכית – השותפות שיש בין ההורים ובין מערכות חינוכיות בהן מתחנך הילד.
כל הורה יכול להיות מנהיג ולהוביל ביחד את המשפחה למציאות רצויה.
אודות המטפלת: איריס ברקאי