התזונה של בני הנוער – איך אפשר לשפר אותה?

הרגלי התזונה של בני הנוער כיום גרועים מתמיד.   הם אוכלים בשעות לא מסודרות, מפסיקים לאכול ומרזים מידי או שאוכלים יותר מידי ומשמינים.  הם אוכלים הרבה מזון מעובד (חטיפים, שתייה מתוקה, מזון מהיר) שלא באמת משביע אותם.  והכל תוך כדי שהם מתעסקים במסכים, על הדרך ובלי תשומת לב.

הנזק שנגרם לבני הנוער בגלל הרגלי התזונה הגרועים הוא רב.  הנה רשימה חלקית:

  • הם סובלים יותר מאנמיה (חוסר בכדוריות דם אדומות) המביאה עימה תסמינים של חולשה, עייפות, קושי בריכוז, הפרעות בראייה, מצב רוח ירוד או חרדה, כאבי ראש ועוד…
  • הפנים שלהם מתמלאים באקנה, שנגרם ברובו מאכילה לא מתאימה. התזונה גם גורמת להחמרה באקנה שנגרם מחוסר איזון הורמונלי.
  • הם לא מזהים מתי הם רעבים ושוכחים לאכול. כאשר הם נזכרים, הם כל כך רעבים שהם אוכלים מה שיש בסביבה ורובם גם לא יודעים להכין לעצמם אוכל מזין.
  • הם שמים דגש רב מידי על הגעה למשקל “הנכון” ופחות מידי על מזון איכותי, בריא וטעים.

הזנה נפשית והזנה גופנית

בשנים האחרונות התרבות שלנו שמה דגש רב על הזנה נפשית של הילדים, מה שכמובן מאד חשוב.  אך מה לגבי ההזנה הבסיסית ביותר של גופנו, דרך המזון?

לפעמים במקום שהמזון יתרום לבריאות שלנו, הוא הופך להיות אמצעי לפיצוי.  אם היה לנו יום קשה, אנו מפצים את הנוער ואת עצמנו עם משהו מתוק, במקום לאכול מזון מזין וטעים.  ברור שגלידה פעם ב.. זה תענוג ובהחלט גם בריא לנפש, אך חשוב שהגלידה לא תבוא על חשבון ארוחה.  אם אנו רוצים לפנק את הנוער באוכל ‘מיוחד’ שקונים מחוץ לבית אז אפשר ורצוי לפנק בהמבורגר/ פלאפל או אפילו פיצה שהם משביעים יותר ואינם תורמים להתמכרות למתוק.

התפקיד של ההורים

אני מאמין כי התפקיד שלנו כהורים הוא קודם כל להקנות לילדינו ידע וכלים איך להפוך למבוגרים בריאים ועצמאיים.  ברור לי כי לא כל ההורים מתעניינים או מבינים יותר מידי בכל הקשור בתזונה.  וגם אם כן, שעות העבודה הארוכות והעומס של החיים לא מאפשר לכולם לבלות הרבה במטבח.   יחד עם זאת, השנים בהם הילדים גדלים איתנו בבית משפיעות מאד על האופן בו הם מזינים את עצמם.  זה הזמן להכיר להם את המטבח, לעודד אותם להתנסות בהכנת מאכלים טעימים משביעים ומזינים, ולהתמקד במזונות לא מתוקים.  איך עושים את זה?  הנה כמה רעיונות…

איך לאכול טוב  – מדריך קצר לתיכוניסטים

עכשיו אני מדבר אליכם התיכוניסטים.  תתחילו הכי פשוט: תראו שאתם אוכלים שלוש ארוחות מזינות ומשביעות כל יום.  דברו עם ההורים שלכם על איזה אוכל מזין הייתם רוצים לאכול.  עדכנו אותם איזו מזון אתם אוהבים היום, אולי זה השתנה?  זה ממש חשוב כי אם האוכל לא זמין בבית, אתם כנראה תאכלו משהו פחות מתאים.  רוצים דוגמאות למזון משביע, טעים ובריא הרבה יותר מחטיפים ואוכל מהיר?  קדימה –

פחמימה: אורז, תפוח אדמה, בטטה.  אפשר גם לחם, אבל לא להגזים בכמויות שלו.

חלבון מהחי: בשר בקר – צלי, סטייק, המבורגר, קציצות ברוטב, מוקפץ / שניצל עוף / נקניקיות או קבב איכותיים, ביצים ודגים

חלבון מהצומח: למי שלא אוכל חלבון מהחי, חשוב מאד לאכול חלבון מהצומח.  אפשר לשלב חומוס גרגירים במרק, להכין ממרח חומוס או לקחת הביתה ממסעדה (עזבו את החומוס מהמכולת).  נסו לשלב עדשים או שעועית בתבשילים ומרקים.  תתחילו ב 2-3 כפות בארוחה אם אתם לא רגילים לקטניות.

ירקות: עגבניה, מלפפון, גזר, חסה, פטרוזיליה או כוסברה, שומר, קולורבי וגם לנסות ירקות מבושלים או בתנור כמו ברוקולי, כרובית, אספרגוס, ארטישוק, סלק – יכול להיות שפעם לא אהבתם ועכשיו כן.

נסו לשלב במזון תבלינים חוץ ממלח ופלפל כמו כורכום, כמון, חוויאג’ למרק, זרעי כוסברה, וכמובן להתחיל להוסיף פלפל חריף לאוכל.

נסו ללמוד להכין כמה מתכונים שאתם אוהבים.  כל פעם משהו אחר, כדי שאם יהיה צורך תוכלו להכין את זה לבד.  ובינינו… עוד כמה שנים יהיה צורך.

ולסיכום, הנה סצנה פסטורלית שנועדה להמחיש איך אפשר לתמוך בתיכוניסט בעזרת מזון, בלי לומר מילה:

יום שני, התיכוניסט שלכם חוזר הביתה בשעה ארבע אחה”צ אחרי שלמד אצל חבר לקראת מבחן במתמטיקה.  אתם רואים שהוא עייף ועצבני, ואתם לא אומרים דבר בשעה שהוא מתיישב לאכול לייד השולחן הערוך מכל טוב עם קציצות שהוא אוהב, אורז וסלט.

אחרי שהוא שבע, אתם מביטים בו שוב ורואים שהוא נינוח יותר.  אתם לא יכולים לעזור לו במבחן במתמטיקה אבל אתם יכולים להזין אותו במזון בריא, משביע ואיכותי.   מזון שירגיע את מערכת העצבים שלו, ויחזיר את הכוח לגוף ולמוח שלו לאחר החשיבה המאומצת.
ביום אחר אולי הוא יכין לעצמו ארוחה כזו, אבל היום רציתם סתם ככה לפנק אותו.

בתאבון ולבריאות!


אם נותרתם עם שאלות לגבי הכתוב, ובכל שאלה לגבי תזונה לצעירים או מבוגרים,
מוזמנים ליצור איתי קשר בנייד 050-3045430

אודות המטפל:

אריאל לנס – דיקור ותזונה לריפוי מערכת העיכול – למידע נוסף עליי ועל דרכי הטיפול שלי, אפשר לבקר באתר שלי

 

המקור לתמונה – Miguel Andrade