תוספי תזונה – האם הם מועילים או מזיקים?

בכל שנה צץ 'סופר פוד' חדש – תוסף התזונה שמועיל 'לכולם' ושאי אפשר לחיות בלעדיו:
כורכומין, אומגה 3 או גוג'י בריס…
יחד עם זאת מידי שנה אני רואה יותר ויותר מטופלים שנוטלים כמה וכמה תוספי תזונה במקביל. רבים לא לגמרי בטוחים מדוע הם נוטלים אותם, כי "מקסימום זה לא יזיק…" האם זה נכון?

במאמר הזה אענה על השאלות הבאות:

1 .מהם תוספי תזונה?
2 .מדוע הם כל כך נפוצים?
3 .מתי כדאי לצרוך א ותם?
4 .מתי עדיף להימנע מהם?

כמובן שיש המון גישות לשימוש בתוספי תזונה… זה האני מאמין שלי. יאללה מתחילים…

מהם תוספי התזונה?

על פי משרד הבריאות "תוסף תזונה (הוא) ויטמין, מינרל, חומצת אמינו, צמח או מזון אחר, שאישר המנהל לצריכה כמזון".

תכלס – תוסף תזונה הוא כל מה שאנחנו צורכים בצורת טבליות, קפסולות, אבקה, צמח גרוס בתפזורת או בשקיקי תה, שמן, מיצוי באלכוהול, מים או בשמן.

מדוע תוספי המזון כל כך נפוצים?

קודם כל שיווק.
המודעה באינטרנט שמבטיחה לכם "חיים ללא כאב" או "התוסף שיוריד לכם משקל בקלות" בדרך כלל מפרסמת תוסף תזונה כלשהו.  בתי המרקחת ובתי הטבע מלאים בפרסומות למוצרים שמבטיחים הרים וגבעות לטיפול בכל מכאובינו.
וכמובן שיחות סלון ואירועים משפחתיים הם עדיין כלי חשוב מאד בהעברת מידע בין אנשים – שמעתי המון סיפורים של מטופלים שלוקחים תוסף כי הדודה המליצה…

סיבה נוספת היא שרובנו מחפשים תרופות קסם.  אם אפשר ליטול כדור שיטפל באורח פלא בכאבים, וניתן לרכוש אותו בכל חנות טבע כי הוא לא "תרופה"… אז למה לא?

אבל מה הבעיה ליטול תוסף תזונה?

מקסימום הוא לא מזיק, לא? אני מאמין כי אם תוסף אינו מועיל ואינו מזיק, אז בעצם אין טעם לקחת אותו.
ובכל מקרה, רוב התוספים החזקים אינם תמיד רק מועילים.
מה שיכול לעזור עם תסמינים מסוימים, יכול גם להזיק במידה והוא לא מתאים לכם.

אלו הן 3 הטעויות המרכזיות בצריכה של תוספי מזון:

  1. תוסף תזונה ככלי מרכזי לטיפול – אם אנחנו מחפשים להיות בריאים יותר ולטפל
    במצבים רפואיים בעזרת תוספי תזונה, עלינו קודם כל לשים לב ל… תזונה! אנחנו
    אוכלים כל יום, בממוצע שלוש ארוחות, ועוד איזה ארוחת ביניים או שתיים.
    השימוש ה"נכון" בתוסף תזונה הוא לתת תוספת מדויקת לתפריט, כדי לשפר את
    תפקוד הגוף.
    אם נחליט ליטול תוסף להורדת סוכר ונמשיך לאכול כל היום ממתקים – בעיית
    הסוכר שלנו לא תיפתר.
  2. לא מבדילים בין הסוגים השונים של התוספים ולא משתמשים בהם נכון
    בגדול יש שני סוגים של תוספי תזונה:
    א. צמחי המרפא בצורתם השלמה
    אנחנו משתמשים כל יום בצמחי מרפא שהם בעצם צמחי מאכל ואנו צורכים אותם
    כתבלינים, כמו: כורכום, קינמון וכמון, או בשתייה שלנו כמו נענע או ג'ינג'ר. רבים
    מצמחי המרפא הם מאכלים שכיחים כמו פטרוזיליה או לימון.אלו בטוחים לשימוש לכל אחד, כלומר כנראה שלא יהרגו אותנו אם נצרוך אותם.
    אבל חלק מהם יכולים לעזור או להזיק למצבים מסוימים: כך לדוגמא, אישה בת 55 שסובלת מגלי חום – שתייה של קינמון (צמח שגורם לתחושת חום בגוף) יכולה להחריף את גלי החום. לעומת זאת למי שסובלים מצינון ורועדים מקור, קינמון ישמש כתרופה מועילה.

    האם צריך עכשיו להיזהר כל פעם שרוצים לאכול או לשתות כל דבר? ברור שלא, רק קחו בחשבון שאם אתם מתחילים לשתות ליטר תה קינמון כל יום, תהיה לכך השפעה בריאותית.

    ב. תוסף תזונה שהוא מיצוי, רכיב או תוצר פירוק
    לרשימה זו נכללים תוספים כמו ברזל, אומגה 3 ,אנזימי ע יכול וחומצות האמינו.
    בנוסף לכך נכללים פה גם כל פורמולות צמחי המרפא הסיניות או המערביות המכילות מיצוי של תערובות צמחים. אלו כבר תוספי תזונה "חזקים" יותר, שעברו מיצוי, זיקוק או הפרדה לצורך הגברת ההשפעה הטיפולית שלהם.

    מבחינתי אלו תרופות לכל דבר, ומומלץ לצרוך אותן רק בהמלצה מבעל מקצוע מוסמך כמו רופא, רוקח או מטפל מוסמך בתחום. נתקלתי כבר במטופלים רבים שלקחו על דעת עצמם תוספים שונים שרק החמירו את מצבם.
    חשוב לזכור שנטילה של תוספי תזונה יכולה להשפיע גם על הספיגה של תרופות המרשם שאתם נוטלים. לדוגמא – צריכה של או מגה 3 יכולה להגביר את ההשפעה של תרופות מדללות דם.

  3. לוקחים תוספים לתקופה ארוכה – תוסף נועד למלא חוסר במצב קיים בגוף, או לשפר
    את התנועה של הדם ואת חילוף החומרים בגוף.דוגמא לתוסף שממלא חוסר בגוף – פרוביוטיקה. זהו תוסף יעיל מאד לשיקום אוכלוסיית החיידקים הטובים במעיים לאחר נטילת אנטיביוטיקה, אבל הוא לא נועד ללקיחה לתקופה ארוכה של חודשים ושנים. במקביל לשימוש בפרוביוטיקה אנו
    נשאף להכניס לתפריט שלנו מזונות אשר תומכים בבריאות המעיים כמו כרוב כבוש, מלפפון חמוץ ויוגורט יחד עם הפחתה משמעותית של מזונות מתוקים.

    דוגמא לתוסף שמשפר את חילוף החומרים הוא נורמלקס – לטיפול בעצירות. זהו תוסף שיכול לעזור, אבל קל לפתח בו תלות אם לא מטפלים במקביל בגורם לעצירות. לכן לדעתי עדיף לא להשתמש בו לאורך זמן.

    אז איך אדע אם כדאי לקחת תוסף תזונה?

הגענו לתכלס – מתי כדאי לקחת תוסף תזונה?

1 .חוסר בבדיקות דם – אם התגלה לכם חוסר בוויטמין B12 ,ברזל או סידן בבדיקות דם – כדאי ומומלץ לקחת תוסף תזונה מתאים המכיל את החומרים הללו. כדאי תמיד במקביל להיוועץ בבעל מקצוע שמכיר את המצב הרפואי שלכם, שיוכל לייעץ לכם איזה סוג תוסף הכי מתאים ואילו שינויים נוספים בתזונה ואורח החיים כדאי לכם לבצע כדי המצב לא יחזור.

2 .תוסף שעזר לי בעבר – אם אני יודע שנטילה של פרוביוטיקה אחרי סבב של אנטיביוטיקה שיפר את המצב בעבר, או שצמח מרפא כמו אשווגנדה עזר לי עם הפרעות הקשב בפעם האחרונה שלמדתי למבחן – אז כדאי לקחת. מומלץ כמובן לבצע שינויים מתאימים באורח החיים או לגשת לטיפול אם המצב חוזר או מחמיר.

3 .לטיפול בבעיה ספציפית – אם אתם יודעים בדיוק מדוע אתם רוצים לקחת תוסף – לדוגמא לטפל בכאב מסו ים, וקיבלתם המלצה מאיש/אשת מקצוע – לכו על זה.

מתי עדיף להימנע מלקחת תוסף תזונה?

1 .מחלה או מצב מורכב – אם אתם סובלים ממצב המערב תסמינים רבים, אין טעם לקחת תוסף לטיפול בתסמין אחד או שניים. כדאי לגשת לרופא או לטיפול ברפואה שלמה אשר ייתן לכם מבט כולל מצבכם.
2 .מוכרים בחנות טבע או בית מרקחת – יש כמובן יוצאים מהכלל, אבל זכרו שהמטרה של המוכרים היא למכור. עליכם להפעיל שיקול דעת מתי הייעוץ הוא מקצועי ומתי הוא חפיפניקי.
3 .טיפול כללי – אני לא ממליץ על נטילה של תוסף תזונה כי הוא "בריא". ברוב המקרים יותר "בריא" יהיה אם תשנו את התפריט שלכם כך שיענה על כל הצרכים שלכם.
4 .המלצות – אם הם לא אנשי מקצוע או בעלי נ יסיון בתחום הרפואי, אל תקחו המלצות מחברים, משפחה או פרסומות. מה שנכון להם לא תמיד יתאים לכם.
5 .שיווק רישתי – אם אתם צריכים לקנות תוספי תזונה ולנסות למכור לחברים שלכם כדי להרוויח עמלה, זה שיווק רישתי. התרחקו מהם. גם אם הם עוזרים, יש מוצרים אחרים שיעזרו בלי הצורך למכור הלאה.
6 .אם אתם נוטלים תרופות מרשם – התייעצו תמיד עם בעלי מקצוע המתמצאים בתחום. אל תקחו תוספים אם אתם לא בטוחים לגבי ההשפעה שלהם על התרופות שאתם כבר נוטלים.

אני מקווה שהמאמר יעזור לכם להחליט טוב יותר לגבי נטילה מתאימה של תוספי תזונה.

בכל שאלה אתם מוזמנים לפנות אליי:
נייד אישי – 050-3045430
או למרכז הרמוניה – 04-9852313

בתאבון ולבריאות!


אודות המטפל:

אריאל לנס – דיקור ותזונה לריפוי מערכת העיכול – למידע נוסף עליי ועל דרכי הטיפול שלי, אפשר לבקר באתר שלי

המקור לתמונה – Photo by Angel Sinigersky on Unsplash